Aktualności

UOKiK źle o praktykach firm pożyczkowych

UOKiK o firmie Provident

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wypowiedział się na temat działalności firm pożyczkowych w naszym kraju.

UOKiK zwraca uwagę na różnicę między prezentowaną przez firmy ofertą na stronie internetowej, a jej faktycznym odzwierciedleniem w umowie. Często koszty były dużo wyższe, a reklama wprowadzała klientów w błąd. Urząd sugeruje konsumentom dokładne zapoznanie się treścią proponowanej umowy i czy jest ona zgodna z przekazem reklamowym.

UOKiK proponuje firm pożyczkowym przedstawienie klientom formularza informacyjnego, zanim podpiszą umowę. Niestety, nie wszystkie przedsiębiorstwa to czynią. W skrajnych przypadkach dochodziło do nieprzekazywania pożyczkobiorcy umowy pożyczki w formie pisemnej.

Urząd kwestionuje również tzw. opłaty przygotowawcze i windykacyjne. Są zdaniem instytucji nieadekwatne do kosztów faktycznie ponoszonych przez firmy pożyczkowe.

Ostatnim elementem działalności firm pozabankowych, które kwestionuje UOKiK jest utrudnianie konsumentom odstępowania od umów pożyczkowych. Przypomina, że do tego mają prawo w terminie 14 dni i nie muszą z tego powodu podawać przyczyn. Klienci ponoszą jedynie koszty odsetek za okres, w którym dysponowali pożyczką.

Na koniec, UOKiK przypomina o żelaznych zasadach:

  1. Dokładnie czytaj umowę.
  2. Dowiedz się jaka jest całkowita kwota do zapłaty.
  3. Sprawdź w jaki sposób wierzyciel zabezpiecza spłatę pożyczki. (Czy np. jest weksel in blanco.)
  4. Podlicz wszystkie dodatkowe opłaty np. z tytułu tzw. “obsługi domowej”.
  5. Nigdy nie podpisuj, gdy nie rozumiesz umowy.





Przeczytaj także:

  • UOKiK: Provident naliczał zbyt wysoką opłatę za “obsługę domową”

  • Dodaj Opinie

    Zostaw opinię:

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Do Góry