Aktualności

Provident przegrał ustawę antylichwiarską!? Obsługa domowa będzie wliczona w koszty!

Połowiczny sukces osiągnął Związek Firm Pożyczkowych, podczas posiedzenia nadzwyczajnej podkomisji sejmowej zajmującej się nową ustawą antylichwiarską. Liczne apele związku, wraz z poparciem ZPP zostały wysłuchane. Do limitu kosztów pozaodsetkowych będzie wliczana również obsługa domowa. To poważny cios dla firmy Provident i jego naśladowców.

Początki prac nad uregulowaniem rynku pozabankowego w Polsce sięgają 2013 roku. To właśnie wtedy, z racji eksplozji popularności firm pożyczkowych udzielających chwilówek przez internetowych podjęto pracę nad nową ustawą. Od tego czasu wprowadzono liczne poprawki do projektu, zgłaszane przez ZFP, Konfederację Lewiatan i firmy pożyczkowe.

W trakcie prac nad ustawą doszło do polaryzacji stanowisk – z jednej strony członków ZFP, a z drugiej strony firmy Provident. Obydwie strony konfliktu zarzucały sobie nieuczciwe praktyki wobec klientów. Ostatecznie kształt ustawy wskazywał na pewne przywileje dla firm działających w ramach tzw. obsługi domowej. Ustawa antylichwiarska zakładała, że limit kosztów pozaodsetkowych ich nie obejmie. Rzutem na taśmę zmieniono i ten zapis. W międzyczasie doszło do ostrej dyskusji.

Izabela leszczyna

Izabela Leszczyna /mf.gov.pl

Choć w Polsce z początkiem lipca nastały afrykańskie upały, na posiedzeniu podkomisji atmosfera była napięta a emocje sięgnęły zenitu. Pod ścianą stanęła przedstawicielka Providenta, która tłumaczyła się z obsługi domowej.

Alicja Kopeć, członek zarządu Provident Polska wskazywała, że koszty obsługi są bardzo niskie (5 – 6 złotych. Provident takie stawki wprowadził dopiero w połowie czerwca br.). Argument nie zrobił wrażenia na wiceminister finansów, pani Izabeli Leszczynie. Wiceminister stwierdziła, że skoro koszty są tak niskie – to Provident zmieści się w limicie kosztów pozaodsetkowych. Dostało się również członkom Związku Firm Pożyczkowych, któremu Leszczyna zarzuciła nieetyczne postępowanie wobec klientów.

Nowa ustawa antylichwiarska, w kształcie przegłosowanym na czwartkowym posiedzeniu zakłada wliczanie do limitu wszystkich kosztów – w tym za obsługę domową, dodatkowe opłaty czy ubezpieczenia. Uderzy ona nie tylko w firmy pozabankowe działające w Internecie, ale też działające klasycznie w domu klienta lub w oddziale.






Przeczytaj także:

  • PROVIDENT najpopularniejszą firmą „chwilówkową”

  • Dodaj Opinie

    Zostaw opinię:

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Do Góry