Aktualności

Tematy panelu debaty IV Kongresu Sektora Pożyczkowego

kongres sektora pożyczkowego

21 maja 2015 roku w Warszawie odbył się już czwarty Kongres Sektora Pożyczkowego. Oprócz prezentacji i omówienia bieżących problemów w sektorze pozabankowym, odbył się panel dyskusyjny.

Maciej Samcik, znany dziennikarz ekonomiczny zaproponował zmiany w udzielaniu pożyczek. Zasugerował odchodzenie od tzw. “darmowych pożyczek”, które jego zdaniem są nieetyczne. Według Samcika, klient już na samo słowo “darmowe” traci instynkt samozachowawczy. Często bowiem tego typu pożyczki są brane nieodpowiedzialnie bez głębszego zastanowienia czy się je spłaci.

Dziennikarz podkreślił, że firmy pożyczkowe nie powinny tylko skupiać się na jak największym zysku z klienta. Należy przede wszystkim poznać jego oczekiwania i preferencje, a dopiero wtedy przygotować produkt, który będzie odpowiedzią na takie zapotrzebowanie.

Z kolei Izabela Dąbrowska-Antoniak, Dyrektor Działu Prawnego Federacji Konsumentów powtórzyła to, co już ostatnio mogliśmy przeczytać w raporcie instytucji. Zwłaszcza podkreślała znaczenie dobrze skonstruowanej umowy pożyczkowej.

Andrzej Roter, Dyrektor Generalny Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych pochwalił się dobrą współpracą instytucji z branżą windykacyjną, co przełożyło się na jej lepszy odbiór w społeczeństwie.

Adam Dąbrowski, przedstawiciel Związku Firm Pożyczkowych opowiedział o dwóch problemach działalności w sektorze pozabankowym: legislacyjnym i biznesowym. Zdaniem Dąbrowskiego powinien powstać rejestr firm pożyczkowych w ramach instytucji rządowej. To przyczyniłoby się do wyeliminowania szarej strefy i źle skonstruowanych umów. Przedstawiciel ZFP poruszył również problem reputacji całej branży.

W podobnym tonie wypowiadała się Anna Pakulska, reprezentująca Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A., która proponowała budować pozytywną reputację w oparciu o dane BIG.

Natomiast Marcin Borowiecki Dyrektor Zarządzający w Wonga, zwrócił uwagę na koszty pożyczek krótkoterminowych. Specyfika branży wymusza na wierzycielach wysokie koszty, które są odpowiednie wobec podejmowanego przez nich ryzyka. Borowiecki ujawnił, że w Wonga 4 klientów na 10 pozytywnie przechodzi weryfikację, a spłaca w terminie 2/3 pożyczkobiorców.

Interesujące dane przedstawiła również Małgorzata Rothert, Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie na temat skarg dotyczących firm pożyczkowych.

źródło:loan-magazine.pl/własne






Dodaj Opinie

Zostaw opinię:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Do Góry